Thursday 20 October 2011

Racun Tikus @ Rodenticide

Tikus, bila disebut namanya sahaja kita sudah dapat membayangkan rupa makhluk perosak ini yang terdapat dimana.mana. Semua harta benda boleh dirosakkannya malah kehadirannya boleh memdatangkan pelbagai jenis penyakit seperti kencing tikus, hawar dan sebagainya. Kehadiran tikus boleh mencemarkan kawasan kediaman mahupun persekitaran kita.

Racun tikus ada pelbagai jenis dipasaran, malah ada juga beberapa jenis produk berasaskan gam untuk memerangkap tikus. Tetapi kaedah pelekat gam ini tidak berkesan jika saiz tikus sebesar kucing. Terdapat ratusan spesis tikus didunia jenis dengan pelbagai jenis saiz. Bukan mudah untuk mengawal tikus kerana binatang ini membiak dengan cepat.

Disini aku kongsikan beberapa jenis racun tikus yang sesuai digunakan dirumah, di tempat kerja, di kawasan pertanian atau di mana-mana lokasi yang terdapat mahkluk perosak ini.
***********************************************

NO
ACTIVE INGREDIENT
MODE OF ACTION
CROP / AREA
1
Brodifacoum
Indirect anticoagulant
Oil palm
Cocoa
Paddy field
Houses
Etc.
2
Coumatetralyl
Anticoagulant rodenticide which inhibits blood coagulation by blocking prothrombin formation in the river.
Paddy field
Houses
Industrial area
Etc.
3
Zinc phosphide
Rodenticide (for single ingestion). Reacts with stomach acids to liberate poisonus phosphine, which enters the bloodstream, and result in damage to the liver, kidneys and hearts.
Paddy field

No comments:

Post a Comment