Saturday 30 November 2013

Racun untuk Bunuh Pokok yang tak dikhendaki..

in memory..
Hari ni pagi-pagi lagi clik aku datang tanya, macamana nak bunuh pokok. Maka alang-alang aku dah sekolahkan dia, aku kongsi kat blog aku.

* aku nak ingatkan racun ini hanya untuk pokok yang tak dikhendaki sahaja, bukan pokok rumah jiran atau di kebun orang. 

Pokok yang tak dikhendaki juga disenaraikan sebagai salah satu jenis makhluk perosak.

Disini aku senaraikan beberapa jenis racun yang boleh digunakan untuk membunuh pokok yang berkenaan.

i. Amitrole  - foliar spray /sembur pada permukaan daun&batang

ii.  Bromacil - broadcast treatment/ tabur keliling pokok

iii. 2,4-D - foliar spray / sembur pada permukaan daun&batang

iv.  Dichlorprop  - foliar spray / sembur pada permukaan daun&batang

v. Dicamba - cut surface / potong dan sapu racun pada kawasan yang dipotong

vi.  Fosamine - foliage treatment / Sembur pada daun

vii. Glyphosate - foliar spray / sembur pada permukaan daun&batang

viii. Hexazinone - soil uptake / siram pada tanah keliling pokok

ix. Imazapyr - foliar, frill, stump treatment /sembur pada permukaan daun&batang, tanah dan tunggul pokok.

x.  Metsulfuron - foliar spray /sembur pada permukaan daun&batang 

xi.  Picloram - broadcast, foliar, frill treatment /tabur keliling pokok, sembur pada permukaan daun&batang, tanah.

xii.  Tebuthiuron - broadcast treatment /tabur keliling pokok

xiii.  Triclopyr - spray /semburan

Racun-racun diatas boleh diperolehi di pasaran tapi awas ada juga yang telah di'banned' oleh kerajaan Malaysia.

Sila rujuk pendaftaran racun diatas dengan Pesticide Board of Malaysia/Bahagian Kawalan Racun Makhluk Perosak untuk maklumat lanjut, atau mesej aku jer. hehee


No comments:

Post a Comment