Wednesday 2 October 2013

Aku & Mandarin : Part 1

Sedar tak sedar dah 5 bulan (40 jam) aku ambil kursus Mandarin, dah hampir tamat dan tak lama lagi aku kena masuk exam. Niat dihati belajar untuk mengukuhkan kedudukan diri sebab Mandarin ni antara bahasa penting kat Malaysia. Kalau nak g overseas macam ke negara jiran kita Singapore atau mungkin ke China, Mandarin diguna secara meluas.

Sebelum ni dah beberapa kali aku ke China dan Singapore, memang terasa sangat lah kita berada didunia asing. Kalau di Singapore masih OK sebab kita masih boleh bertutur dalam bahasa Malayu atau English. Tapi di China, kebanyakan penduduknya tidak pandai berbahasa English (bahasa insyarat jelah guna..hehehee).

Salah satu sebab yang buat aku ambil kursus Mandarin ialah peluang perkerjaan kat luar sana. Aku tengok kebanyakan tawaran kerja memerlukan kelebihan berbahasa Mandarin. Dimana-mana bidang pun kalau seseorang mempunyai kebolehan bertutur dalam Mandarin boleh dapat kelebihannya. 

Dalam dunia aku sekarang, kebanyakan pengguna atau petani dari bangsa Cina. Susah juga nak berkomunikasi sebab masih ramai orang cina diluar sana tidak fasih berbahasa melayu. Setiap kali mereka bertanyakan masalah mengenai produk atau kegunaannya, terpaksa lah aku menerangkan beberapa kali, nak cakap English pun payah sebab mereka tak faham.

Lagi satu sebab aku belajar Mandarin ialah untuk isi masa lapang dengan kata lain Bila Aku Boring.he hee..

Aku share sikit untuk entry kali ni yang aku rasa ramai orang tahu basic pengenalan diri.



Baca lah yang basic ni dulu, nanti aku sambung next entry.




No comments:

Post a Comment