Wednesday 2 October 2013

Aku & Mandarin : Part 3

(Aku belajar Mandarin ialah untuk isi masa lapang dengan kata lain Bila Aku Boring.he hee..)

Lupa nak jelaskan, aku belajar mandarin untuk percakapan (Pin Yin), bukan penulisan. Mandarin ni ada 4 intonasi seperti berikut;



Dimana setiap intonasi mempunyai sebutan berbeza walaupun ejaannya sama. Intonasi tu yang membezakan makna setiap perkataan. Salah intonasi salahlah maknanya, macam cakap 'bad word' pula. Malah nak sebut a e i o u pun ada 4 intonasi.

*Kalau nak dengar sebutan yang betul, korang boleh download pin yin kat hp korang.

note : consonent - yun mu; vowel - sheng mu.

Jom tengok Yun Mu, sama je ngan huruf bahasa melayu tapi jaga jaga sebutannya berbeza dengan 4 intonasi setiap satu (aku copy note aku..he hee).


Yang kat bawah ni sheng Mu pula..


      Cuba lah baca yun mu dan sheng mu kat atas..sampai hari ni berbelit lidah aku lagi lagi kalau menyebut u yang ada 2 titik atasnya tu. (muncung mulut bunyi menguak macam lembu dah..ha haa) 



No comments:

Post a Comment